راهی جدید برای جلوگیری از درد زانو بر اثر آرتروز در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2

 24 ژوئیه 2015- پژوهشهای جدید نشان داد ورزش شدید و رژیم غذایی سالم می تواند درد ناشی از آرتروز را در بزرگسالان دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

 آرتروز یکی از عوارض شایع در افراد دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 است. اضافه وزن،  فشاری را برمفاصل وارد می کند، استئوآرتروز نیز بر این عارضه می افزاید و به همین دلیل بروی افراد  مسن تأثیر بیشتری می گذارد. داشتن اضافه وزن و سن بالاتر از 50 سال خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

محققان معتقدند  داشتن تغذیه  و رژیم ورزشی صحیح می تواند از بروز درد زانو به دلیل استئوآرتروز جلوگیری کند.

سرپرست این تحقیق، دکتر Whiteاستادیار فیزیوتراپی از دانشگاه  Delawareمی گوید: پیش از این مطالعه، اطلاعات تجربی زیادی برای حمایت از این ادعا که رژیم غذایی و ورزش صحیح می تواند از ایجاد درد زانو جلوگیری کند، در دست نداشتیم .

 دراین تحقیق ، دانشمندان تاثیر دو روش را بر درد زانو بر اثر آرتروز با هم مقایسه  کردند: در گروه اول مداخلات سبک زندگی یا ILIانجام گردید و به گروه دوم مراقبتها و آموزش های استاندارد دیابت ارائه شد. پس از یک سال و 4 سال از افراد شرکت  کننده  در مورد  دردهای زانو که در این مدت تجربه کرده بودند، سوال شد.

در این آنالیزها، 2889 شرکت کننده که در شروع  تحقیق هیچ دردی در زانوی خود نداشتند اما درمعرض خطر درد زانو به دلیل چاقی بودند، شرکت  کردند.

درمداخلات شیوه ی زندگی عمده ترین  تغییر شامل محدودیت کالری بود، علاوه بر این، حداقل ده درصد از کالری مواد غذایی افراد شرکت کننده از مصرف پروتئینها  تأمین گردید. مداخلات ورزشی بر افزایش  تدریجی ورزش در منزل متمرکز بود و در نهایت به اوج خود یعنی 175 دقیقه فعالیت ورزشی شدید درهفته می رسید، دراغلب موارد  فعالیت ورزشی شامل پیاده روی سریع بود.

دکتر Whiteمی گوید: این تحقیق بروی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که دارای اضافه وزن بودند، تمرکز داشت زیرا اضافه وزن بروی مفاصل این افراد فشار وارد می کند. از جمله علل دیگر ابتلا به دیابت، ژنتیک وسندرم تخمدان پلی کیستیک است که موجب افزایش خطرآرتروز نمی شوند.

او می افزاید: این مطالعه بروی جمعیت عمومی انجام نشده است تنها بزرگسالان مبتلا به دیابت که دارای  اضافه وزن بودند، دراین تحقیق شرکت داشتند.

 دکتر Whiteمی گوید: نتایج اطمینان بخش بود افرادیکه در گروه مداخلات شیوه ی زندگی شرکت  داشتند، 15 درصد کمتر از افرادیکه  تحت مراقبت های استاندارد دیابت قرار داشتند از درد زانو شکایت  کردند، این یافته های بسیار مهم، نشان می دهد ورزش و رژیم غذایی صحیح می تواند در پیشگیری از درد زانو در افراد  درمعرض خطر زیاد جلوگیری کند.

 درد زانو بیش از هر بیماری دیگری موجب ناتوانی افراد میانسال و مسن می شود، این یافته ها می تواند  به ابداع روش های موثرتری برای جلوگیری از درد زانو بیانجامد.

دکتر Whiteمی گوید: من به بررسی فعالیت فیزیکی در افراد مبتلا به آرتروز زانو پرداختم و احساس می کنم بررسی تأثیر ورزش همراه با رژیم غذایی برای جلوگیری از درد زانو از اهمیت زیادی برخوردار است. یافته های این تحقیق درمجله ی Arthritis Care and Researchمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jul/researchers-find-potential-new-ways-to-prevent-osteoarthritis-knee-pain-in-adults-with-type-2-diabetes-93198685.html